„A legfontosabb személyiségfejlesztő ismeret a gyerekeknél, az önfeledt játék”

A Vecsési Mosolyország Óvoda intézményvezetője, Kovácsné d’Elhougne Ilona tizenhárom éve vezeti a Zöld Óvodát. Pályafutását is itt kezdte, kíváncsiak voltunk, milyen tapasztalatokat szerzett az elmúlt harminc évben.

– Három évtized a köznevelésben hosszú idő. Hogyan lett a Vecsési Mosolyország Óvoda intézményvezetője?

– A gyermekekkel való kapcsolataimat meghatározta, hogy Nagykőrösön az Arany János Gimnázium és Óvónői Szakközépiskolában érettségiztem, és ott óvónői végzettséget szereztem. Később óvodapedagógusként, majd szakvizsgázott vezető óvodapedagógusként végeztem a Budapesti Tanítóképző Főiskolán. A Kisfaludy utcai óvodában 1992-ben óvodapedagógusként kezdtem el dolgozni, az intézmény vezetőjévé 2008-ban neveztek ki. Három évvel később Egerben tanügy-igazgatási szakértőként diplomáztam, és újabb szakvizsgát tettem, majd Vácott megszereztem a német nemzetiségi óvodapedagógus képzettséget is. 2014-től köznevelési szakértőként is tevékenykedem. Nem csupán munkámban foglalkozom gyerekekkel, hiszen ma már három felnőtt gyermekem is van: Bernadett, Noémi és Bálint.

– Milyen nevelési stratégiákat sikerült megvalósítani az óvodában az elmúlt évek alatt?

– Tíz éve az óvoda neve a szülők és nevelők közös egyetértésével a Vecsési Mosolyország Óvoda fantázianevet kapta, németül az intézmény elnevezése Kindergarten Kinderlachen in Wetschesch-re változott. A német nemzetiségi nevelés, a hagyományápolás és a vecsési kulturális folyamatok fenntartásának érdekében fontosnak tartom, hogy az óvoda kétnyelvű legyen, ugyanis jelen világunkban már meghatározó, hogy a gyerekek korán ismerkedjenek meg az idegen nyelvekkel. Kiemelt kérdés továbbá az is, hogy a szülőkkel és a gyerekekkel közös bizalmon alapuló kapcsolatot alakítsunk ki, mert mindez megalapozza a nevelési munka minőségét. Meghatározónak tartom ezért a szülőkkel való szoros együttműködést, így például lehetőséget biztosítunk számukra, hogy az intézmény keretein belül is a gyerekekkel közös programokon vegyenek részt, melyek mind az óvodásoknak, mind a szülőknek hatalmas élményt jelentenek. Természetesen a szülőknek van lehetőségük más módon is támogatni az óvodát a Vecsési Gyermekekért Közhasznú Alapítvány segítségével.

Óvodánk pedagógiai programja a gyermekek sokoldalú fejlesztésére alapozza kommunikációs koncepcióját magyar és német nyelven, szeretetteljes családias óvodai légkörben, amit változatos tevékenységi formák alkalmazásával, játékba integrálva valósít meg. A nevelési stratégiával kapcsolatban a nevelőtestülettel együtt kiemelt figyelmet fordítunk a mozgásra, a játékra és a játékos képességfejlesztésekre. Az óvoda két telephelyen működik (Kisfaludy és Tompa utca), ezért a 103 fős gyermeklétszám két részre osztott, így a közös nevelési stratégiát is ennek függvényében kell meghatározni. A legfontosabb személyiségfejlesztő ismeret a gyerekeknél, az önfeledt játék, mely a játék szó ellenére pedagógusainktól nagyon tudatos munkát igényel. Ez a fogalom a gyerekeknél akkor fog működni, ha maga a pedagógus is játéksegítő, támogató, élménybiztosító szereppel rendelkezik, és önmaga is tud, és persze szeret is játszani. Jól játszani csakis biztonságérzetet adó és szeretetteljes légkörben lehet. Intézményünkben ezért a nevelőmunkát vegyes csoportokban alakítjuk ki, ahol az óvodások, akár családon belül is, segíthetik egymás integrálását az óvodai életbe, azaz a nagyobbak gondoskodhatnak a kisebbekről, így egy nyugodt és családias légkört tudunk kialakítani. Pedagógiai programunk az országos alapprogramra épül, ugyanakkor kétnyelvű óvoda lévén, alkalmazzuk a Német Nemzetiségi Irányelveket is. A nevelési stratégia végrehajtása sokoldalúan képzett nevelőcsapatra épül, akik azon túl, hogy szeretnek játszani, folyamatosan képzik is magukat, ezért magas fokon megfelelnek a belső értékeléseknek és a pedagógiai elvárásoknak.

– Melyek a Mosolyország Óvoda kiemelt céljai?

– Szeretnénk intézményünket továbbra is óvodának megőrizni és nem „kisiskolává” alakítani. Óvodai keretek között biztosítjuk a gyerekek számára a legfontosabb tevékenységüket adó önfeledt játékot. A kiemelt célok között találhatók a gyermeki személyiség egyénre szabott sokoldalú, harmonikus fejlesztése, a szeretetteljes, biztonságot nyújtó óvodai légkör biztosítása, a testi-lelki kibontakoztatás, mozgásra-kommunikációra épülő tevékeny, kiegyensúlyozott élet megteremtése, a nyelvi képességek megalapozása, a magyar és a német nyelv gyakorlása, mindez a játékba integrált fejlesztés, és ismeretátadás segítségével.

– Hogyan alakult az óvodai élet a pandémia időszakában?

– Az óvoda megoldotta a koronavírus adta feladatokat. A pandémia időszaka alatt végig gondjukat viseltük a gyerekeknek, kivéve a hivatalos rendkívüli szünet idejét, de akkor is ügyeletet tartottunk. Pedagógusaink közül többen megfertőződtek, időszakosan szükség volt az óvodai szolgáltatásunk felfüggesztésére.

– Milyen elképelései vannak a jövő Mosoly­ország Óvodájáról?

– A kisgyermekkori környezeti nevelés terén végzett tevékenység elismeréseként óvodánk 2017-ben sikerrel nyerte el a Zöld Óvoda címet. A továbbiakban is ezen az úton szeretnénk haladni, a környezeti nevelés értékközvetítés, a már kialakított szokásrendszereket kívánjuk fenntartani, melyek a természet, az élőlények és az élet tiszteletében fejeződnek ki. Amennyiben a jövőt az óvodai ellátórendszerre vetítem ki, szívesen látnám a jövő Mosolyország Óvodáját egy telephelyen, korszerű fejlesztő-, mosdó- és öltözőhelyiségekkel, megfelelő nagyságú csoportszobákkal, tornateremmel, megújuló energiával működtetett épülettel, mert azt látom, hogy a létszámnövekedésre jelentős igény volna. Végül Mosolyország Óvodája nevében elsősorban azt szeretném elérni, hogy kétnyelvű játékbirodalmunk továbbra is minden idejáró kisgyermek és szüleik arcára is mosolyt varázsoljon.

Práczki Péter