Zavartalanul működik a polgármesteri hivatal

A veszélyhelyzet kihirdetése óta – csakúgy, mint tavasszal – nem ülésezett a képviselő-testület, de az élet ettől még nem állt meg a polgármesteri hivatalban. Az elmúlt hetek fontosabb történéseiről Vecsés jegyzőjével, Mohainé Jakab Anikóval beszélgettünk.

A képviselő-testület október 20-án tartotta utolsó ülését, melyről múlt havi lapszámunkban olvashattak összefoglalót. A veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478-as számú kormányrendelet november 3-án jelent meg és azóta hatályban van, így a novemberi és a decemberi testületi ülés is elmaradt. A katasztrófavédelmi törvény kimondja, hogy ilyen esetben a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatásköreit a polgármester gyakorolja – tájékoztatta lapunkat Mohainé Jakab Anikó.

– Ez egy korlátozott felhatalmazás, mert például intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási és szolgáltatási körzeteiről nem dönthet egy személyben a polgármester, ha a szolgáltatás a települést is érinti. A rendeletek és a határozatok tervezeteit most is összeállítjuk és kiküldjük véleményezésre a képviselőknek és az érintett külsős bizottsági tagoknak. A testület tagjai elektronikus úton küldik vissza a véleményüket – eddig jellemzően támogató visszajelzéseket kaptunk –, a polgármester pedig ezeket figyelembe véve hozza meg a döntést – mondta Mohainé a döntéshozatal jelenlegi menetével kapcsolatban.

A veszélyhelyzet kihirdetését követően az első polgármesteri döntés a közterületeken történő maszkviselés szabályait fektette le. A rendeletnek megfelelően november 13-a óta kötelező maszkot viselni a piac területén, a játszótereken, az intézmények bejáratának 20 méteres körzetében, az üzletek, a vendéglátóegységek, a lottózók, a dohányboltok, a bankok és pénzintézetek bejáratának öt méteres körzetében, illetve a tömegközlekedési eszközre várakozó helyeken.

Polgármesteri határozatok is születtek az elmúlt hetekben – tudtuk meg –, de csak olyan esetekben, melyekben feltétlenül döntést kellett hozni. Ilyen volt például a Monori Rendőrkapitányság kérelme.

– Dr. Csipler Norbert monori rendőrkapitány megkeresésére az elmúlt évekhez hasonlóan öt rendőrnek biztosított nettó 50 ezer forint jutalmat az önkormányzat, ami a járulékokkal együtt összesen mintegy 340 ezer forintot jelent – mondta Mohainé Jakab Anikó.

A többi határozattal kapcsolatban a város jegyzője elmondta: nem kívánt élni az önkormányzat egy lakótelepi garázs elővásárlási jogával, a Magyar Vöröskereszttel kötött utcai szociális munkára vonatkozó éves szerződését azonban további egy évvel meghosszabbította. A szociális szolgáltatás szervezési koncepcióját – amit a városi bölcsőde, a családsegítő, a gondozási központ, a Kolping Támogató Szolgálat és a Vecsési Egészségügyi Szolgálat is véleményezett – polgármesteri döntéssel elfogadta az önkormányzat.

A Bursa Hungarica felsőoktatási ösztöndíjpályázatra beérkezett jelentkezéseket is elbírálták, és nyolc diákot részesített havi öt ezer forint ösztöndíjban az önkormányzat. Ennek az összegnek a másik felét az állam finanszírozza.

A rászoruló családokat a tél beköszöntével tűzifával is támogatja az önkormányzat. A polgármesteri határozat szerint 10 kaloda tüzelőt vásárolt az önkormányzat a vecsési Bau-Styl Kft.-től, a cég pedig felajánlott további 10 kalodát, így összesen 20 kalodányi száraz tűzifát osztanak ki a nehéz anyagi körülmények között élő családoknak.

Az elektronikus és a személyes ügyintézés is biztosított

A járvány második hulláma sem okozott fennakadást a polgármesteri hivatal működésében, az ügyfélfogadást nem függesztették fel, de a személyes találkozások lehetőségét a járványhelyzethez igazították.

– A mindennapi élet megy tovább, az elvégzendő feladatok nem csökkentek. Az embereknek továbbra is szükségük van települési támogatásra, építkezni szeretnének vagy éppen a vállalkozásukkal kapcsolatban szeretnének változtatni vagy segítséget kérni. Az intézmények is működnek, tehát nekünk is ugyanúgy kell foglalkoznunk az ügyekkel, mint a járvány előtt. A jelenlegi helyzetben előnyben részesítjük az elektronikus ügyintézést, de a személyes ügyintézés is biztosított azoknak, akiknek segítségre van szüksége, és ez más módon nem oldható meg. A földszinten kijelöltünk egy helyiséget, ahol az igazgatási osztályt érintő ügyeket személyesen is intézhetik az ügyfelek. A kérelmeket, beadványokat és a kitöltött nyomtatványokat pedig a portán elhelyezett gyűjtőládákba is bedobhatják. A zökkenőmentes személyes ügyintézés érdekében arra kérjük a vecsési állampolgárokat, hogy telefonon egyeztessenek időpontot az ügyintézőkkel, mielőtt felkeresik a hivatalt – hangsúlyozta Mohainé.

Kiemelten figyelnek a higiéniára

A járványügyi óvintézkedésekkel kapcsolatban elmondta, a polgármesteri hivatal épületébe csak a szabályokat betartva léphetnek be az ügyfelek, azaz maszkot kell viselni és kötelező a kézfertőtlenítés is. A kilincseket rendszeresen fertőtlenítik és az ajánlásoknak megfelelően nagy figyelmet fordítanak a szellőztetésre.

– Eddig szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert a járvány megjelenése óta csak két kolléga betegedett meg, de már ők is jól vannak. Olyan előfordul, hogy valakinek otthon kell maradnia, mert a környezetében igazolták a fertőzést, mások a gyermekükkel maradnak otthon, ezért van úgy, hogy egy-egy terület átmenetileg csökkentett kapacitással működhet. Bízunk benne, hogy a későbbiekben sem fordul rosszabbra a helyzet és nagyobb baj nélkül megússzuk a járványt
– mondta a város jegyzője.

Kifestették a házasságkötő termet

A járvány ellenére nem csökkent a házasságkötési kedv Vecsésen. Szinte minden hétre jut legalább egy pár, aki kimondja a boldogító igent a polgármesteri hivatal házasságkötő termében. Ami az elmúlt hetekben szebb lett, mint korábban, ugyanis a járványhelyzet alkalmat adott egy tisztasági festésre.

Varga Norbert