Pompás magyarok… látogatás Kalotaszegen

A Labdarózsa Népdalkör Körösfőn mutathatta be népzenei repertoárunk darabjait

A Megmaradunk 3000 Vecsés Magyar Kultúrája Ápolásáért Alapítvány Labdarózsa Népdalköre és Citerazenekara még nyáron tett látogatást Erdélyben, Kalotaszegen.

A látogatás célja volt egyrészt, hogy megismerjük a tájegység néprajzi, most is élő hagyományait, a népzene sokszínű világát, a pompás népviseletet, másrészt pedig részt vegyünk a XXIX. Riszegtető Ifjúsági Népdalversenyen és Találkozón, melyet Körösfőn rendeztek meg, ahol bemutathattuk saját népzenei repertoárunk darabjait. Az is fontos számunkra, hogy ezek a közös élmények továbbra is megtartsák és összekovácsolják közösségünket.

A program megvalósításához a Csoóri Sándor pályázati alapból nyertünk támogatást.

Kalandos utazásunk első állomása Nagyszalonta volt, ahol a Csonka toronyban Arany János életének, munkásságának emlék­kiállítását tekintettük meg.

Szállásunk Kalotaszentkirályon három panzióban volt, az elhelyezésről, ellátásról, a szeretetteljes vendéglátásról, a vendéglátók segítőkészségéről csak felsőfokon tudunk beszélni. A 600 méter magasan fekvő település gyönyörű természeti környezetben, a Kalota-patak partján helyezkedik el.

Közös zenélés a kalotaszegi Kiscsipás Varga István muzsikussal

Ady Endre szavainál nem is lehetne jobb címet adni cikkünknek, hiszen ő és felesége, Boncza Berta rokoni szálakon kapcsolódott Kalotaszentkirályhoz, sőt több alkalommal megpihentek itt. Egyik látogatásának élményét írta meg a Kalota partján című versében.

Szállásadóinknak köszönhetően, látogatást tehettünk a nagy hozzáértéssel, gazdag emlékanyaggal berendezett Ady Endre kiállítóteremben, ahol elhelyeztük az emlékezés koszorúját is. A tájházban pedig megcsodálhattuk a színpompás népviseleteket és a népi élet mindennapjainak tárgyait.

Kalotaszentkirály és egész Kalotaszeg bővelkedik a jellegzetes fiatornyos, festett kazettás mennyezetű templomokban, melyek közül számos épületet védfalak is körülvesznek. Látogatásunk alkalmával lehetőségünk nyílt arra is, hogy a szentkirályi és a körösfői református templomokat is megtekinthessük.

Különleges élményt jelentett, hogy egyik este együtt zenélhettünk „Kiscsipás” Varga István kalotaszegi muzsikussal. A találkozás alkalmával kalotaszegi dallamokat tanulhattunk tőle, ugyanakkor ő is örömmel játszotta el a mi dalainkat hegedűjén.

Megtisztelő volt számunkra, hogy Péntek László – aki Körösfő volt polgármestere, és a Rákóczi Hagyományőrző Egyesület elnöke – meghívására megnyithattuk a hagyományos, XXIX. Riszegtető Ifjúsági találkozót és Népdalversenyt, ahol tolnai és ormánsági népdalcsokrot adtunk elő, nagy sikerrel.

A rendezvényre Kalotaszeg szinte minden településéről jöttek a színpompás népviseletbe öltözött gyerekek, kicsik és nagyobbak, szülőkkel, nagyszülőkkel izgulták és nézték végig az előadásokat. A népdalokat hozzáértő zsűri bírálta el, amelyben részt vett a kolozsvári rádió munkatársa is, aki a műsor végén művészeti vezetőnkkel, Pavella Krisztinával riportot is készített, amely azóta hallható is volt a rádióban.

Az előadás után Péntek László vezetésével meglátogattuk a körösfői református templomot, ahol éppen keresztelőről jött ki a kalotaszegi viseletbe öltözött nagycsalád és a rokonság. Megható és szívmelengető látványban részesültünk.

Ezt követően megkoszorúztuk az 1848–1849-es forradalom és szabadságharc ifjú hősének, Vasvári Pálnak emlékoszlopát.

Látogatást tettünk a kincses Kolozsváron is, a Házsongárdi temetőben leróttuk kegyeletünket Erdély híres szülöttei előtt, koszorút helyezve el sírjaikon.

A rövid városnézés alkalmával Mátyás király, Bocskai István szülőházát kerestük fel, majd a Főtéren megtekintettük Mátyás király lovas szobrát, és a jelenleg felújítás alatt lévő Szent Mihály templomot, végül pedig a Farkas utcai Református templomban megpihenve hallgathattunk érdekesebbnél érdekesebb történeteket Erdély múltjából.

Utazásunk során eljutottunk Tordára is, itt a 12. század óta használatos sóbánya kápráztatott el bennünket, ezután Erdély talán legszebb fekvésű településére, a Székelykő lábánál fekvő, Európa Nostra díjas Torockóra érkeztünk, ahol végigsétáltunk a falu főutcáján, s a népművészeti múzeumban betekintést nyerhettünk a híres torockói népviselet és népi élet világába.

Utolsó napunk még tartogatott meglepetéseket, az 1100 méteren fekvő Bélesi-tóhoz utaztunk. Lenyűgöző természeti látványt nyújtott a fenyvesekkel borított hegycsúcsok övezte tó, melynek mélyén fekszik az elárasztott Béles faluja, s ott nyugszanak Vasvári Pállal együtt az elesett 48-as magyar honvédek.

Hazafelé utunk során, Nagyváradon megtekintettük a várost alapító Szent László királyunknak szentelt székesegyházat és a közelmúltban felújított várat.

A négynapos élményekben, érzésekben, látnivalókban bővelkedő kalotaszegi látogatás mindnyájunk számára felejthetetlen marad, bízunk abban, hogy lesz még lehetőségünk ellátogatni a történelmi Magyarország e kies részére.

Köszönjük mindenkinek a lelkes, odaadó részvételt, támogatóinknak a segítséget, amellyel hozzájárultak utazásunk megvalósításához.