Hidrogén-meghajtású autóbusz közlekedik Budapest és Vecsés között

Solaris Urbino 12 hydrogen típusú, hidrogén-meghajtású autóbusz a Linde Gáz Magyarország Zrt. Illatos úti telephelyén - Fotó: MTI/Mónus Márton

Történelmi pillanat a hazai közösségi közlekedésben: a Zöld busz program három hétig tartó mintaprojektje keretében először állt forgalomba hidrogén-meghajtású autóbusz a magyar utakon.

A Volánbusz által üzemeltetett Solaris Urbino 12 electric H2 típusú üzemanyagcellás busz február 11-étől március 6-áig szállít utasokat Kőbánya-Kispest és Vecsés között. Ez idő alatt az utasok ingyen utazhatnak a járművön.

A jármű bemutatásán Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára elmondta, a mintaprojekt hasznos tapasztalatokkal szolgálhat a technológia hétköznapi felhasználhatóságáról. Beszédében kiemelte, hogy a közlekedés adja a hazai szén-dioxid-kibocsátás ötödét; ahhoz, hogy Magyarország 2050-re elérje a vállalt klímasemlegességet, jelentős változásokra van szükség ezen a területen is.

Felidézte, hogy a kormány tavaly májusban elfogadta a hidrogénstratégiát, emellett az ipari szereplők részvételével hidrogéntechnológiai szövetség jött létre. A stratégia egyik fő területe a közlekedés, főként a nehézgépjárművek és a buszok esetében számítanak a hidrogéntechnológia alkalmazására.

Az államtitkár jelezte: a Zöld busz program jelentős támogatást nyújt az elektromos buszok elterjesztéséhez. Mint mondta, a demonstrációs fázis után szeretnének 1100 buszt elektromos hajtásúra cserélni a következő időszakban. Az akkumulátoros kapacitás és hatótávolság azonban még korlátozott, így alapvetően a helyi közlekedésben jöhet szóba ez a megoldás – tette hozzá.

Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, az üzemanyagcellás buszok hatótávban már felveszik a versenyt a hagyományos dízelüzemű buszokkal és a töltési idejük sem sokkal hosszabb, így a technológia folyamatos fejlődésével egyre inkább teret nyerhetnek. A dinamikus felfutásra 2030 után lehet számítani, de az már most látszik, hogy a hidrogéntechnológia területén az autóbuszok fejlődése megelőzte a többi jármű-kategóriát.

A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú autóbuszban egy 70 kW teljesítményű hidrogén üzemanyagcella működik, amelybe hidrogéngázt juttatnak. A hidrogén és a légköri oxigén kémiai reakcióba lép, ennek eredményeként víz és elektromos energia keletkezik. A buszt integrált elektromos motor hajtja, a jármű egyszeri feltöltéssel 350-400 kilométert tud megtenni.

VT info