„Válassz olyan foglalkozást, amit szeretsz, és soha többé nem kell dolgoznod” – (Confucius)

Schiszlerné Bakk Katalin a Vecsési Falusi Nemzetiségi Óvo­da korábbi vezetője negy­ven év után vonult nyugdíjba. A vezetői megbízást pályázati kiírás útján a korábbi helyettese, Vargyasné Bakonyi Ildikó nyerte el. Az új óvodavezetővel eddigi pályafutásá­ról és jövőbeli terveiről beszélgettünk.

– Hogyan alakult pályafutása, melynek alapján elnyerte az óvoda vezetői megbízását?

– A sikeres érettségi vizsga megszerzése után helyezkedtem el képesítés nélküli óvónőként a mostani munkahelyemen, az akkori l. számú napköziotthonos óvodában. Már akkor kedvet kaptam az óvónői hivatáshoz, amely a gyermekek iránti szeretetből fakadt. Nagy hatással volt rám maga az óvoda barátságos környezete és az akkori nevelőtestület végtelen gondoskodó együttműködése. Kezdetben megszereztem a pedagógiai asszisztens szakképesítést, majd a Kecskeméti Tanítóképző Főiskola levelező tagozatán elvégeztem az óvodapedagógusi szakot. Későbbiekben óvodánk német nemzetiségi jellege ösztönzött arra, hogy levelező tagozaton megszerezzem a német nemzetiségi óvodapedagógusi képesítést is, így a soproni Nyugat-Magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Főiskolai Karán sikeresen letettem német nyelven az államvizsgát, majd ezt követően 2015-ben óvodavezető-helyettesi megbízást kaptam óvodánk vezetőjétől. Ezután folyamatosan készültem a Pedagógus ll. célfokozatra irányuló minősítési eljárásra, amit szintén sikeresen teljesítettem. A minősítésen való helytállásommal igyekeztem bizonyítani, hogy a jövő elvárásai, amelyek a pedagógiai munkánk során várnak ránk, teljesíthetők és egyben szakmai tudásunkra rendkívül jó hatással vannak.

– Milyen szépségei vannak az óvodai pedagógusmunkának?

– Számomra mindig pozitív megerősítés, amikor a gyermekek jókedvvel érkeznek reggelente és a nap folyamán is vidám arcok, csillogó szemek tekintenek vissza. A vezetői szakmai tevékenységem mellett, mint „németes óvó néni” nagy hangsúlyt fektetek a nemzetiségi nyelv, a kultúra, a hagyományok megismertetésére, megszerettetésére. Törekszem munkám során ezt a szemléletet tükrözni a gyermekek felé, a nemzetiségi ruha alkalomszerű viselésével, a nemzetiségi jellegű rendezvényeken való fellépéssel, az óvoda helyiségeinek dekorálásával, a megfelelő kommunikációval. Céljaim és elvárásaim között szerepel a gyermek személyiségének a fejlődése, a kétnyelvűség megalapozása a különféle nevelési és tanulási helyzetekben. Vezetői feladataim mellett vegyes korosztályú óvodás csoporttal is foglalkozom és a mindennapi tevékenységek tervezésénél figyelembe veszem a gyermekek életkori sajátosságait. Modellnyújtó magatartás, differenciált bánásmód alkalmazása segít megvalósítani a játékos, mozgásos, színes tevékenységeket, melyek a gyermekek érdeklődését pedagógiai módszerek sokaságával felkeltik. A szakmai munka eredményeihez fűződik az is, amikor a „kirepült” óvodás stabilan megállja a helyét az iskolában és több év után is szeretettel és hálával látogat vissza hozzánk. Ez mindig egy hatalmas visszacsatolás számomra, hogy amit idáig sikerült megvalósítani, azt a továbbiakban is folytatni kell.

– Melyek a sikeres óvodai vezetés legfontosabb feltételei?

– 2018 őszén óvodánk vezetője váratlanul lebetegedett és azt a döntést hozta, hogy elindítja a nyugdíjas éveit, azaz nem tér vissza hozzánk. A vezető helyettesítése során az óvodapedagógusi munkám egy kicsit háttérbe szorult, mivel közelebbről kellett megismernem a vezetői kompetenciák világát is. A munkatársaim támogattak és megerősítettek abban, hogy adjam be jelentkezésemet a közoktatási vezető szakvizsgára, miután megbízott vezetői tevékenységeim során azt tapasztalták, hogy képes lennék a jövőben az intézmény vezetésére. Végül úgy döntöttem, hogy felvállalom a megmérettetést, bár kétségtelen, hogy az előttem álló időszak teli lesz kihívásokkal és megoldandó feladatokkal. A Kodolányi János Egyetem pedagógus szakvizsga és közoktatási vezető szakra jelentkeztem ezért 2018 októberében, melyet 2020. februárban kiváló minősítéssel elvégeztem. Több évtizedes óvodapedagógusi és néhány éves vezetői tevékenységeim során megtapasztaltam, hogy eredményes „csapatmunkát”, vezetői munkát, csak a dolgozókkal közösen, együttműködve, egymást meghallgatva és az eltérő véleményeket is tiszteletben tartva lehet megvalósítani. Jelenleg 141 gyermek jár óvodánkba és az a célom, hogy a „falusi ovisoknak” boldog óvodás évei legyenek, a szülők pedig szívesen bízzák ránk a mindennapokban a legféltettebb kincseiket!

– Milyen tényezők biztosítják a Falusi Nemzetiségi Óvoda sikereit?

– Céljaimat, a vezetésre való koncepciómat az eddig végzett munkám során szerzett tapasztalataim alapján, valamint óvodánk pedagógiai programját, értékrendszerét, a kialakult szakmai tendenciákat és hagyományokat figyelembe véve alakítom ki.
Az elmúlt közel öt évben óvodavezető-helyettesként, illetve az elmúlt majdnem két évben megbízott vezetőként megtapasztaltam, hogy egy intézmény jelenéről és jövőjéről gondoskodni különleges küldetés. Az intézményvezetés nagy felelősséggel járó pozíció, de a gyermekek mindennapi mosolya, a szülők bizalma, és nem utolsó sorban a dolgozók fáradhatatlan elkötelezettsége és pozitív hozzáállása az, ami ösztönöz, lendületet és erőt ad számomra a vezetői feladataim ellátására. Hiszem, hogy a megszerzett vezetői kompetenciáimmal, szakmai példamutatásommal és pozitív, motiváló hozzáállásommal intézményünk jó vezetője leszek és a legjobb tudásom szerint hozzájárulok óvodánk jövőbeli fejlődéséhez, sikereihez.

Prátzki Péter