Segítenek a pszichés problémák leküzdésében

Járvány idején is nélkülözhetetlen munkát végez a Vecsés és Környéke Család- és Gyermekjóléti Szolgálat és Központ. A szo­kásos feladatok ellátása mellett március végén lelkisegély-szolgáltatást is indítottak a vecsési és az ecseri lakosok számára.

Ezekben a vészterhes időkben napról napra emelkedik a szociális ellátásra szorulók száma. A koronavírus-járvány különleges élethelyzetet teremtett, több lett a stressz, a munkahely elvesztése, a bizonytalan létből eredő félelem sokakat felőröl, ezért most még nagyobb szükség van a szakemberek segítségére, mint békeidőkben. Ahogy az ország minden pontján, Vecsésen is egyik napról a másikra fordult nagyot a világ és a megváltozott körülményekhez a szociális intézményeknek azonnal alkalmazkodniuk kellett. Így volt ez Vecsésen is, Tárnokiné dr. Törő Krisztina intézményvezetőnek és munkatársainak szűk egy hét alatt kellett megszerveznie a központ új munkarendjét.

– A vészhelyzet óta az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) rendeletének megfelelően működünk. A járványhelyzet alakaulásának megfelelően kapunk új szabályozásokat, amiket követnünk kell. Az Emmi egyik fontos útmutatása volt, hogy csökkentsük minimálisra a személyes találkozások számát, ezért az ügyfélszolgálatunk hétköznapokon csak 10 és 14 óra között fogad ügyfeleket.
A maradék időben telefonon érhetik el kollégáinkat. Ebben az ágazatban egyetlen nap szünetet sem tarthatunk, mert krízishelyzetek ilyenkor is kialakulhatnak. Folyamatban lévő ügyeink is vannak, 20 nagyon nehéz helyzetben lévő családdal muszáj folyamatosan foglalkoznunk. Sokan vannak, akiknek nincs telefonja, nekik biztosítanunk kell a személyes találkozás lehetőségét. Tulajdonképpen továbbra is teljes munkaidőben dolgozunk, mert az ellátandó feladataink száma csak emelkedett a vészhelyzet kihirdetése óta. A dolgozóink között többen is vannak, akiknek saját gyermekük felügyeletéről is gondoskodniuk kell, ezt is figyelembe vettük, amikor az új helyzethez igazítottuk a munkarendünket. Az első héten kis túlzással napi 24 órát vett igénybe a szervezés, de mostanra beállt a rend – válaszolta Tárnokiné arra a kérdésünkre, hogyan változtatták meg a család- és gyermekjóléti szolgálat hétköznapjait az új kihívások.

Az új helyzet a legtöbb ember életét fenekestül felforgatta. Sokan érezhették úgy, hogy kicsúszik a lábuk alól a talaj, amikor a megszokott kerékvágásból hirtelen egy új és ismeretlen helyzetbe csöppentek. A szociálisan hátrányos helyzetű családoknak például problémát okozott, hogy az iskolák bezártak és online oktatásra álltak át, mert a legtöbbjük háztartásából hiányoztak a számítástechnikai eszközök. Hogy megoldják a problémát, a család- és gyermekjóléti szolgálat munkatársai laptopok gyűjtésébe kezdtek. A lakossági felajánlásoknak köszönhetően néhány nap alatt összegyűlt annyi számítógép, hogy végül minden rászorulónak jutott belőle.

– Sok új ügyfél jelentkezett nálunk az elmúlt hetekben, akikkel eddig még nem találkoztunk. Ők jellemzően azért fordultak hozzánk segítségért, mert elvesztették az állásukat. Azon dolgozunk, hogy lehetőség szerint mindenki rendben megkapja a remélt segítséget. Sok adomány érkezik be hozzánk, legutóbb egy helyi cég ajánlott fel tartósélelmiszereket, húsvétkor az egyik cukrászdától kaptunk süteményeket. Ezeket a felajánlásokat szétosztjuk a rászorulók között – mondta az intézményvezető.

A koronavírus-járvány miatt kialakult helyzet sok embernek mentálisan is nagy terhet jelenthet. A személyes találkozások lecsökkentése miatt a pszichológiai foglalkozások is leálltak, pedig ezeket nem lehet hosszabb ideig szüneteltetni, a pszichésen leterhelt személyekkel foglalkozni kell – hangsúlyozta a vezető. Hogy a koronavírus okozta helyzet érzelmileg is elviselhető legyen, krízis lelkisegélyvonalat és e-mailes levelezőrendszert hoztak létre a lelki problémákkal küzdő ügyfelek számára. Ez nem csak azért volt nehéz feladat, mert a rendszer kialakítására mindössze egy hetük volt a kollégáknak, hanem azért is, mert a lelkisegély nyújtás – különösen járvány idején – speciális felkészültséget igényel. Mivel nem volt még hasonló helyzet Magyarországon, ezért nem volt kipróbált hazai modell sem, így a nemzetközi tapasztalatokra kellett hagyatkozni a rendszer és a hozzá tartozó protokoll kialakításakor.

– Ecser pszichológiai ellátása is hozzánk tartozik, ezért a lelkisegély-szolgáltatást a vecsési lakosokon kívül ecseriek is igénybe vehetik. A hétköznap beérkező hívásokat négy kolléga fogadja 11 és 15 óra között. Többségében enyhébb szorongásos esetekkel találkozunk, melyeket telefonon is meg tudtunk oldani. Ezek általában néhány alkalommal kezelhetők és nem igényelnek további beavatkozást. Érkeznek olyan hívások is, amikor pszichiátriai akut segítséget kellett javasolni. Ilyen esetben meghallgatjuk a hívót és a legközelebb elérhető ügyeletre irányítjuk. Blogot is indítottunk, amely hasznos információkat tartalmaz a járványról, stresszoldó technikákról, karanténban végezhető tevékenységekről. Induló rajzpályázatunkkal is szeretnénk a lakosság lelki egyensúlyát támogatni. Eddig még nem fordult elő Vecsésen, hogy valakinek nem tudtuk megoldani a lelki eredetű problémáját – mondta Tárnokiné dr. Törő Krisztina.

A pszichoterápiás ellátás gyakorlatilag leállt az országban, ezért fontos, hogy helyben is legyen elérhető segítség azoknak, akiknek megnőtt a pszichés terheltsége. A legtöbb telefonáló esetében a kontroll elvesztése fokozza a szorongást, a kevésbé rugalmas lelki alkatúaknál pedig sokszor a felborult napirend okoz tüneteket.

– A krízist akár jó dolgokra is lehet használni, ha például valakinek most több ideje van és ezt a hasznára tudja fordítani, még profitálhat is belőle. Mi is arra törekszünk a visszatérő hívások alkalmával, hogy a jó oldalára fordítsuk a helyzetet. Az eddigi tapasztalataink szerint ebben az emberek is partnerek és általában próbálják kihozni a legjobbat az adott helyzetből – zárta gondolatait Tárnokiné dr. Törő Krisztina.

Varga Norbert