A Grassalkovich iskola diákjai Székelyföldön és Szászföldön

Lelkes csapatunk a Szent Anna-tónál

Az iskolavezetőség felkérésére immár három éve pályázok a Határtalanul! Hetedikeseknek program keretében.

Nagy örömünkre, eddig mind a három évben jelentős összeget nyertünk az erdélyi, székelyföldi, szászföldi szakmai tanulmányutak megvalósítására.

A program tanulóink körében nagy népszerűségnek örvend. A nyolcadikosok vadásszák az esetlegesen megüresedett helyeket, hogy újra jöhessenek. Hatalmas élményhez és rengeteg ismerethez juttatjuk ezzel diákjainkat, megtámogatva komplex személyiségfejlődésüket. Nagyon örülök, hogy iskolánk csatlakozott ehhez a programhoz, hagyományt teremtve a külhoni magyarokkal való kapcsolataink szorosabbá fűzésére, a nemzeti összetartozás ápolására.

Idén október elején 56 tanulóval indultunk útnak öt napos kirándulásunkra. A diákoknak érdekes, sokszínű, tartalmas programot állítottunk össze. Mintegy 21 helyszínt barangoltunk be. A program elsősorban a földrajz tantárgy témaköreihez kapcsolódott, de jelentős történelmi, magyar és német népismereti vonatkozásai is voltak. Utunkat Nagyváradon kezdtük, rövid pihenőt tartottunk a Királyhágón, majd a Tordai hasadékban kellemes túrával folytattuk. Estére értünk Korondra. Másnap Parajdon, a sóbányában tettünk látogatást. Ebédünket güdüci házi finomságokból fogyasztottuk, erőt gyűjtve a Békás-szorosban és a Gyilkos tónál tett túránkhoz. Harmadnap Mádéfalván megkoszorúztuk a mádéfalvi székelyek elleni vérengzés emlékművét, megemlékezve a mártírokról. Csíksomlyón a búcsújáróhely és a kegytemplom, Csíkszeredában a Csíki Székely Múzeum következett. A helyi medve – veszélytől sem riadtunk vissza és leereszkedtünk a vulkán kráterében csillogó Szent Anna- tóhoz. Innen ellátogattunk a Haszmann Pál Székely Múzeumba. A nap zárásaként szászföldi ismerkedésünket esti sétával kezdtük Brassó belvárosában. Negyedik napunkat a prázsmári erődtemplomnál indítottuk, majd Törcsváron Drakula gróf vára volt soron, ahonnan ráláthattunk az „ezer éves határ” romjaira. Megemlékeztünk Rákóczi Györgyről és Mikes Mihály seregéről. Nagyszebenben felejthetetlen sétát tettünk, majd Dévára indultunk, ahol a Böjte Csaba által pártfogolt alapítványi otthonban az ottani diákok vártak minket nagy szeretettel. Lelkesen mutatták be mindennapi életüket és a kolostort. A vendéglátó gyerekek nagyon örültek a kézműves ajándékainknak, játékainknak, sportszereiknek, amit iskolánk tanulói adományoztak nekik. Utolsó nap reggelén meghódítottuk „magos Déva várát”, majd bejártuk Vajdahunyad várának zegét – zugát. Utazásunkat nagy sétával zártuk Temesvár impozáns belvárosában.

A hetünk kissé zsúfolt volt, de arra törekedtem, hogy minél több élményt kapjanak a gyerekeknek. A pályázatban szereplő minden programelemet sikerült megvalósítani. Fáradtan, de élményekkel megrakodva, épségben, egészségben értünk haza. Az idei szakmai kirándulás véget ért, de a program még nem fejeződött be. A következő utazás tervei már körvonalazódnak.

Köszönet mindenkinek, aki a program sikeréhez hozzájárult.