ADYde az erdélyi ARANY naplót

Április közepén Biharban és Érmelléken járt a vecsési Grassalkovich Antal Német Nemzetiségi és Kétnyelvű Általános Iskola hetedikes évfolyama a HATÁRTALANUL! országos program keretében.

A magyar irodalom klasszikusainak szülőházai, emlékhelyei szinte behálózzák a régiót, valódi irodalmi zarándoklatokat tettünk többek közt Ady Endre és Arany János szülőházába.

Hétfő reggel felkerekedtünk négy napos utunkra. Először a szecessziós Nagyváradra érkeztünk, ahol Adyról emlékeztünk meg. Belvárosi sétánk során megpihentünk a méltán híres ortodox „Holdas” templomban. Utunk innen Nagyszalontára vezetett, ahol Arany János szobrát és szülőházát látogattuk meg. Szállásunk Magyarremetén volt, ahol a tartalmas vacsora után a szép faházakat elfoglalva nyugovóra tértünk.

Másnap korán útnak indultunk Boga-völgybe, és a Smidl-vízeséshez túráztunk. Innen a Medve-barlanghoz buszoztunk, és megcsodáltuk a cseppköveket, valamint egy barlangi medve épen maradt csontvázát. Kőröstárkányban felkerestük a magyar áldozatok emlékfalát, és koszorút helyeztünk el a második világháború idején a Belényesi­-me­dencében elkövetett magyarellenes népirtás emlékfalánál. Megtekintettük a várasfenesi Magyar Tájházat és a 14. században épült régi református templomot. Este a szálláson egy táncos bulit rendeztünk, ami után mindenki kidőlt.

A harmadik nap programja nagyon gazdagra sikeredett. A Király-hágón élveztük a táj varázsát, majd Csucsára, a Boncza (Csinszka) Kastélyhoz érkezve megtekintettük az Ady emlékszobát. Majd a káprázatos Tordai-hasadék sziklás völgyében túráztunk. A különleges túra életre szóló élményt nyújtott! Tordán megemlékeztünk a Tordai Országgyűlés 450. évfordulójáról. Kolozsváron egy kis városnézés, séta következett a történelmi belvárosban, itt Mátyás király és Bethlen Fejedelem volt a történelmi téma. Este későn Magyarvistán foglaltuk el szállásunkat.

Utolsó napunkon is hosszú út állt előttünk, Zilahon álltunk meg először, ahol felkerestük Ady Endre egykori iskoláját. A református líceum kertjében megkoszorúztuk a költő mellszobrát, és elszavaltuk Ady Üzenet egykori iskolámnak című versét. Innen Szilágylom­pért­ra utaztunk, megcsodáltuk a református templomot, majd átsétáltunk a szemben lévő iskolába, ahol szívmelengető fogadtatásban és vendéglátásban volt részünk. A költészet napját az Ady Endre Általános Iskola diákjaival és tanáraival ünnepeltük. Felejthetetlen előadásban volt részünk. Utolsó állomásunk Érmindszent volt, ahol Ady Endre szülőházát kerestük fel, majd hazafelé vettük az irányt.

Mindenki fáradtan, de felejthetetlen emlékekkel tért haza az erdélyi tanulmányi kirándulásról. Külön köszönjük a tanáraiknak a sok-sok információt, odafigyelést és, hogy vigyáztak ránk.