Tekints be a természettudományok gyakorlati világába

A projekt keretében meglátogattuk a győri Audi Autógyárat

Tehetséggondozás a Gras­sal­kovich Antal Német Nemzetiségi és Kétnyelvű Álta­lános Iskolában.

Iskolánk három pedagógusa– Madár Emőke (matematika-fi­zi­ka-informatika szakos), La­ho­csinszky Nóra (német nyelvtanár) és Molnár Melinda (földrajz-biológia-angol szakos tanár) – 2017 áprilisában megpályázott egy Nemzeti Tehetség Program keretében meghirdetett tehetséggondozó pályázatot természettudományos témakörben. A program azokat a 4-8. osztályos tanulókat vonta be, akik a meghirdetett témakör iránt fokozottan érdeklődnek. A projekt célja a természettudományok területén kiemelkedő tehetségek tanórán kívüli tevékenységének gazdagítása, az általános iskolai tananyagnál szélesebb körű és különleges nézőpontú ismeretszerzés és a megszerzett ismeretek elmélyítése volt. A gyakorlati tevékenykedtetésre elsődleges hangsúlyt fektetve! A kötelező 60 óra keretében ismerkedtünk a Naprendszer elemeivel, a bolygók makettjét méretarányosan elkészítettük. Az ember keringési rendszerét, a vér és a szív működését ismertük meg sertésszív-boncolás és embertani kísérletekkel. A programot összekapcsoltuk az egészséges életmódra való felhívással, a kapcsolódó betegségekkel. A Föld vízrajzát, a víz munkáját, paramétereit tanulmányoztuk, méréseket végeztünk a „Kispatak”-ban. A csoport szakmai gyakorlatra ellátogatott a Vízügyi Laboratóriumba, ahol a „Kispatak” vízmintáját is bevizsgáltattuk. Földtani vizsgálataink során néztünk talajtípusokat, talajszerkezetet. Megismertük a talaj kialakulását, összetételét, gyakorlati, gazdasági hasznát. Ismerkedtünk az éghajlati elemekkel, az időjárás-előrejelzés metódusával. A tanulók meteorológiai mérőállomást terveztek, és meg is valósították: a meteorológiai házikót berendezték mérőműszerekkel és megtanulták a műszerek használatát. A természetben való eligazodást egy kis térképészeti – tájoló használattal és növényismerettel, növényhatározással gazdagítottuk. Matematika, fizika vonatkozásában mértékegységekkel, azok átváltásaival végeztünk gyakorlatokat. A kémiai kísérletek sem maradhattak ki programunkból. Megismertük, hogy hogyan is működik a kémia a mindennapi életben, a közvetlen környezetünkben a mindennapokon. A Föld Napja alkalmából
– a megszerzett ismeretek felhasználásával – a német foglalkozásokon készített kisfilmek, valamint „LAP-BOOK”-ok segítségével előadást tartottak a projektben szereplő tanulóink közül néhányan. Az esemény zárásaképpen iskolánk udvarán növényt ültettünk. Miután iskolánk kétnyelvű általános iskola, minden blokk után német nyelven is megbeszéltük mindazokat, amik a magyar nyelvű órákon elhangzottak, hasznos fogalmakkal gazdagítottuk a gyerekek szókincsét, mélyítettük szakmai nyelvtudásukat a legmodernebb módszerek segítségével.

A kötött órakereten kívül kétnapos tanulmányi kiránduláson vettünk részt. Ebben szerepelt a győri Audi Autógyár megtekintése, a mosonmagyaróvári Futura természettudományi kiállítás, a soponyai ökocentrum megtekintése madárgyűrűzéssel egybekötve. A kiránduláson kívül a debreceni Atommagkutató Intézet jeles professzorával skype-on folytattunk tudományos értekezést. A Magyar Természettudományi Múzeumban múzeumpedagógiai foglalkozást tartottunk. Zárásként az iskola diákjainak bemutattuk egy előadás keretében az általunk elvégzett projektet, és az abban folyó munkát. Egy rendkívül színes, összetett programsorozatot valósítottunk meg az elmúlt egy év során! A számtalan érdekes, különleges foglalkozás az érdeklődő, lelkes tanulók komplex személyiségfejlődését, szakmai, természettudományos tapasztalásait gyarapították. A projekt minden résztvevője nagyon élvezte a közös munkát, ami mindannyiunk gyarapodására szolgált!

Lahocsinszky Nóra és Molnár Melinda