A „SULPiTER projekt“ bolognai állomását követő szakmai találkozót a Warta folyó partján fekvő egyik legrégebbi lengyel városban – Poznanban – rendezték meg.

Poznan az ötödik legnépesebb lengyel város (570.000 lakos) és olyan történelmi nevezetességei is vannak, mint a Szent Péter és Pál katedrális, mely közismerten a legismertebb és a legrégebbi lengyel templom. Ezen csodálatos lengyel városban, mely egyúttal vajdasági székhely is, gyűltek össze a fenntartható urbán logisztikai tervezéssel foglalkozó európai-uniós Sulpiter projekt partnerei: Bologna (olasz), Poznan (lengyel), Brescia (olasz), Stuttgart (német), Rijeka (horvát), Maribor (szlovén), Budapest XVIII. kerület és Vecsés Város önkormányzata.

A felsorolt városokat kiegészítik a logisztikai szakterülettel foglalkozó szervezetek, azaz ezáltal a Sulpiter projektben összesen 14 partner vett részt. Az EU Interreg Central Europe program keretében a 14 partner kiemelten magas partnerlétszámnak minősül, melynek össszetartása jelentős energiát igényel a bolognai Szállítmányozási és Logisztikai Intézet Alapítványától, azaza projekt vezető partnerétől. A poznani szakmai találkozón Vecsés Város Önkormányzatától három fő vett részt: Oláh László képviselő, Halápiné Borbás Ágnes aljegyző és Práczki Péter EU projekt menedzser.

Mivel is foglalkozik a SULPiTER projekt?

A projekt a városi logisztikai jelenségek összefüggésével foglalkozik, azaz hogyan tervezhető egy adott funkcionális várostérségben a fenntartható logisztika. Az agglomerizációs növekedés hatékony kezelésében és a tervezett financiális lehetőségek függvényében, melyek a leghatékonyabb válaszok?

Ennek a tervezésnek kiemelt részét képezi a regionális áruszállítás feltérképezése és az új CO2 csökkentő és fenntartható transzportrendszerek megtervezése és kialakítása.

Mindez a Budapest délkeleti funkcionális várostérségben azokat a kérdéseket veti fel, hogy milyen logisztikai transzport rendszereket alakítsunk ki a koordinálatlan városnövekedés elkerülése érdekében?

A résztvevő két település – Vecsés Város együtt a XVIII. kerületi Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzattal – milyen közös logisztikai válaszokat dolgozhat ki az ún. “együtt tervezhetőség“ keretében?

Kérdés továbbá az is, hogy milyen új területhasználati változások léphetnek fel a tervezett átalakítások révén a két település együttes területén?

Mindez különösen érvényes Budapest dél-keleti területhasználatára, hiszen a ferihegyi gyorsforgalmi műút tervezett felújítása, valamint a Liszt Ferenc repülőtér vasúti elérhetőségének biztosítása jelentős mértékben át fogja alakítani a jelenleg fennálló agglomerációs közlekedési rendszert.

A felmerült átalakításoknál különösen figyelemmel kell lenni a településegyüttesben nem csupán a települési funkciók logisztikai betöltésére és elérhetőségükre, hanem a természeti és táji adottságok jelenlétére és védelmére.

Melyek továbbá a harmonikus városrégiós fejlődés lehetséges sarokkövei? Milyen szinteken lehet együtt tervezni?

Vecsés Város és Budapest XVIII. kerületi Önkormányzatok együttműködése a SULPiTER projektben ismét ráirányítja a figyelmet a települési együttműködés kiemelkedő fontosságára.

Ennek keretében elkészült korábban már a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér térségének integrált térségfejlesztési terve, azaz meghatározták a közös tervezési tématerületeket.

Budapest dél-keleti kapujának szüksége van egy olyan közös integrált hosszútávú stratégiára, mely már most felkészül a folyamatos áruszállítás logisztikai változásaira.

A SULPiTER projekt hatékony segítséget nyújt a közös stratégia kialakításához, hiszen logisztikai szakértői háttér támogatásával és a legkorszerűbb nemzetközi példák alapján alakíthatják és dolgozhatják ki a résztvevő települések önkormányzatai a fenntartható városi logisztikai tervüket.

VVFT