Május eleje ismét izgalommal telt a Petőfi Sándor Római Katolikus Általános Iskola és Gimnázium végzős gimnazistái számára, hiszen ekkor tartották az írásbeli érettségiket.

Vecsés egyetlen iskolájában, melyben gimnáziumi oktatás is zajlik, 57 végzős diák mellett a tizenegyedikesek közül 16-an jelentkeztek előrehozott érettségire, angolból, németből és digitális kultúrából. Két külsős jelentkező is volt, akik ismétlő érettségit tettek, hogy több pontszámuk legyen a továbbtanuláshoz.

– Akik szeretnének tovább tanulni, tisztában vannak vele, az érettségi a belépő, és nem a végállomás. Ez egyre inkább így van, mert egyre több helyen követelmény az emelt szintű érettségi. Az új pontszámítási rendszer szerint a középszintű érettségiért csak az elért pontszám kétharmadát számítják be – adott tájékoztatást az érettségi fontosságáról Bekkerné Fenyő Ágnes, a Petőfi iskola igazgatóhelyettese.

A végzősök közül elég sokan, mintegy kéttucatnyian már rendelkeznek nyelvvizsgával, 7-8 tanulónak a C1, vagyis felsőfokú nyelvvizsgát is sikerült megszereznie. Sokan már korábban, tízedikben és tizenegyedikben, de voltak, akik az elmúlt hetekben nyelvvizsgáztak.

Idén 29-en jelentkeztek emelt szintű érettségire, összesen 33 tárgyból, négyen közülük két emelt szintű vizsgát is tettek. A legtöbben angol nyelvből, de akadt olyan is, aki digitális kultúrából érettségizett emelt szinten.

Hogy miből vizsgáznak emelt és miből középszinten, azt a diákok az alapján döntik el, hogy az általuk megcélzott felsőoktatási intézményben milyen követelmények vannak.

Ami a választható érettségi tárgyakat illeti, az igazgatóhelyettes elmondta, minden évben sokan választják a földrajzot, a biológiát, a testnevelést és a digitális kultúrát. Idén a fizika és a vizuális kultúra is bekerült ezek közé, de az utóbbi években rendszeresen voltak, akik katolikus hittanból tettek érettségit, idén pedig református hittanból is van egy vizsgázó. A hittanérettségi csak szóbeli részből áll, de nehezebb, mint azt sokan gondolják: 40 tételből áll, és nagyon komoly lexikális tudás kell hozzá.

Bizonyos tantárgyakból lehetőség van a szóbeli tételek helyett projektmunkát választani: biológia, állampolgári ismeretek és vizuális kultúra tantárgyakból idén is volt néhány ilyen érettségiző.

„Idén nem volt változás, ugyanazok az érettségi feladattípusok voltak, amelyeket tavaly bevezettek, úgyhogy a diákoknak bőven volt idejük és alkalmuk felkészülni, gyakorolni” – mondta az igazgatóhelyettes.

Hogy mennyire volt nehéz az idei érettségi, arról a diákok véleménye megoszlik: akinek nem ment jól, annak nehéz volt, akinek jól sikerült, az azt mondja, hogy könnyű volt.

„A magyarnak az a része, amitől mindenki a legjobban félt, az irodalmi teszt könnyebbnek tűnt, mint a tavalyi. A történelmet és a matematikát nehezebbnek vélték, de ott is volt olyan, aki úgy érezte könnyű volt, és jól sikerült neki. Tavaly a biológia nagyon nehéz volt, idén ezt könnyebbnek érezték. Ami a mostani érettséginél nagyon nehéz volt, az a németből a hallott szöveg értése, mert az egyik szövegben olyan akcentussal beszélt az illető, amit alig lehetett érteni. Angolból pedig leginkább a nyelvhelyességi részével gyűlt meg a diákok baja” – mondta Bekkerné az idei tapasztalatokról.

„Elsősorban azok fordulnak a pszichológushoz támogatásért, akiknek már van tapasztalatuk abban, milyen segítséget tud nyújtani stresszkezelésben vagy a ráhangolódásban, de nem jelentős a számuk. Az osztályfőnökök, szaktanárok is segítenek nekik a lelki felkészítésben, hiszen egy számukra eddig ismeretlen szituációba kerülnek” – válaszolta az igazgatóhelyettes arra a kérdésre, érettségi előtt mennyire nő meg az iskolapszichológusok feladata.

„Ugyanakkor minden írásbeli vizsgán elegendő idő van arra, hogy a tanuló le tudja győzni a kezdeti stresszt, és ki tudja magából hozni a maximumot”.

Előfordulhat, hogy a diák egy kérdésnél leblokkol, de az érettségi nem egy témazáró, ami egy témakörre koncentrál, hanem az a lényege, hogy átfogóan mér. Ha valaki nem tudja történelemből a reformkort, akkor még van jó néhány másik korszakkal foglalkozó feladat, ami sikerülhet. És rendelkezésre állnak olyan segédeszközök is: pl. szöveggyűjtemény, atlasz, amelyek segíteni tudnak. A szóbelin pedig az idegen nyelv kivételével van minimum 30, de inkább 40 vagy 60 perc, hogy felkészüljenek a feleletre. Lehet, hogy pont nem ugrik be valami, de azért komplexek a kérdések, hogy a vizsgázó tudjon javítani.”

De vajon a mai fiatalok az írásbeli vagy a szóbeli érettségitől tartanak jobban.

„Mindig attól félnek, amelyik éppen következik, az írásbeli előtt a szóbelitől még nem tartanak annyira, utána viszont már csak a szóbelivel foglalkozunk. A szaktanáraink alaposan felkészítik a diákokat, konzultációkat tartanak, ahol újra elmagyarázzák, kikérdezik a tételeket, segítenek rendszerezni a tudásukat, adnak számos jó tanácsot, de a tananyagot megtanulni nem tudják helyettük. Azt viszont tiszta lelkiismerettel mondhatom, amit tudunk, azt megtesszük a felkészítés terén”.

„Összességében nehéz megmondani, hogy a mostani rendszer jó vagy sem. Számos olyan eleme van a tavaly bevezetett új típusú érettséginek, amivel tanárként vagy hozzáértőként lehet egyetérteni vagy lehet ellenezni, különösen a magyar vizsgák irodalmi tesztrésze kapcsán. Mindkét álláspont mellett lehet érvelni, de a diákok feladata az, hogy az aktuális követelményeknek megfelelően készüljenek – mondta az igazgatóhelyettes.

Bár az érettségi is egy pillanatnyi helyzetet tükröz, de több vizsgatárgyból, vizsgarészből áll, valamint éveken keresztül készülnek rá a diákok, ezért elmondható, hogy összességében valós képet ad a tanulók tudásáról.

Milyenek a továbbtanulási céljai a végzősöknek?

Sokan műszaki vonalon tanulnak tovább, a lányok közül páran óvónők, tanítónők szeretnének lenni, de az anglisztika is népszerű, miként a közgazdasági szak, de akad olyan is, aki orvosira megy tovább, vagy épp teológiát szeretne tanulni.

– Ősszel újra felvesszük velük a kapcsolatot, hova vették fel őket, mi lett velük, mert erről adatszolgáltatási kötelezettségünk is van. Mindig nagy öröm számunkra, amikor látjuk, hogy a diákunknak sikerült felvételt nyernie oda, ahova szeretett volna menni. Akit nem vesznek fel, annak is tudunk tanácsot adni, legyen az felnőttképzés, javaslat egy új érettségi tantárgyra vagy akár egy ismétlő vagy szintemelő érettségire a magasabb továbbtanulási pontszám érdekében.

Sz. Gy.