Mit kell tudni a vásárlók könyvéről?

A vásárlók könyvét egymás közti beszélgetéseink során panasz­könyvnek nevezzük.

Dr. Csanádi Károly

Mindenki tudja, hogy arról a könyvecskéről van szó, amely a boltban található, ahova vásárolni járunk. A panaszkönyv a vásárlók számára jó lehetőség a jogaik érvényesítésére és a kereskedők figyelmének felhívására.

Az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen kell elhelyezni – a kereskedelmi hatóság által hitelesített, folyamatosan számozott oldalú – vásárlók könyvét, azaz a panaszkönyvet. A vásárlók a vásárlók könyvébe bejegyezhetik az üzlet működésével, továbbá az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos panaszaikat és javaslataikat. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos. A bejegyzés vonatkozhat az üzletben forgalmazott termék minőségére, biztonságosságára, a szolgáltatás minőségére, esetleg a személyzet magatartására, de kerüljük az alaptalan vagy az eladók személyét sértő bejegyzéseket!

A vásárlók könyvét a használatba vétel előtt a kereskedelmi hatóság hitelesíti, feltüntetve a vásárlók könyve megnyitásának időpontját.

A vásárlók könyve nyomdai úton előállított, másolópapír nagyságú (A/4) vagy fele akkora méretű könyvecske, legalább tíz lapot tartalmazó nyomtatvány. A vásárlók könyve tartalmazza a kereskedő nevét, címét és székhelyét, valamint cégjegyzékszámát, továbbá az egyéni vállalkozó nyilvántartási számát és a vásárlók könyve használatba vételének időpontját.

A vásárlók könyvét a jegyző a kereskedő kérelmére aláírásával és bélyegzőlenyomatával haladéktalanul hitelesíti, ha az megfelel a rá vonatkozó előírásoknak.

A bejelentésköteles vagy külön engedélyhez kötött kereskedelmi tevékenység esetén a kereskedő ilyen irányú – a bejelentéssel egyidejűleg megtett – kérelmére a jegyző a kereskedő által használni kívánt első vásárlók könyvét az üzlet nyilvántartásba vételével a vásárlók könyve használatba vételének bejelentett időpontjától, mint használatba vételi időponttól hitelesíti. Ebben az esetben a használatba vétel időpontját az üzletet üzemeltető kereskedő cégszerű aláírásával és bélyegzőlenyomatával igazolja.

A kereskedelmi tevékenység ellenőrzésére jogosult hatóságok két évre visszamenőleg vizsgálhatják a vásárlók könyvébe tett bejegyzéseket, valamint az írásbeli vásárlói panaszra adott válasz másodpéldányát.

Ha az üzlet személyzete nem teszi hozzáférhetővé, vagy nem adja át a vásárlónak a vásárlók könyvét, esetleg más módon akadályozza, hogy abba bejegyzést tegyen, a vásárló – mi a békéltetésben fogyasztónak nevezzük – a jegyzőnél panaszt tehet. Jó, ha tanú is van, aki vállalja a történet bizonyítását.

Ha a tisztelt olvasónak a termék vagy a szolgáltatás minőségével, rendeltetésszerű alkalmasságával – általában a hibás teljesítéssel – van problémája, akkor mint Pest megyei lakos, a Pest Megyei Békéltető Testülethez fordulhat. A panasz a Vecsés Város Önkormányzata honlapján, a kezdőoldalon, a „Fontos linkek” menüpontban elhelyezett Pest Megyei Békéltető Testület elnevezésű szövegre kattintással a „Panaszküldés” menüpont segítségével nyújtható be a Pest Megyei Békéltető Testülethez. A kérelemhez fontos mellékletek csatolhatók, például számla vagy nyugta, szerződés, szakvélemény, fénykép, levelezés a vállalkozással, meghatalmazás továbbá írásos hibabejelentés termék esetében a forgalomba hozónál vagy a szervizben illetőleg a szolgáltatónál. Ha a tisztelt fogyasztó a mellékleteket azok terjedelme miatt inkább postai úton küldi meg a Pest Megyei Békéltető Testületnek, akkor elegendő a másolati példányok benyújtása.

Dr. Csanádi Károly elnök, Pest Megyei Békéltető Testület