Kunterbunte schwabenwoche

Tarkabarka sváb projekthét a Grassalkovich iskolában.

Május második hetében az idei tanévben is meg­szerveztük te-­matikus pro­jekthetünket, az Iskola ré­gen és ma – Schule früher und heute témakörben.

Frühwirth Mihály úr, a Kulturverein elnöke tartott előadást a 4. évfolyam, valamint a felsőtagozat diákjainak a vecsési iskolák történetéről. Ezzel a nyitóelőadással, a régi fotók, dokumentumok megismerésével, fontos ismereteket szerezhettek tanulóink a projekthét témájáról. Német nyelvű filmvetítés keretében az 1900-as évek tanítási, tanulási módszereiről, fegyelmezési szokásairól láthattak érdekes, a mai diákok számára már elképzelhetetlen iskolai tanórákat. A csütörtöki és pénteki nap a régi gyermekjátékoké volt. A legnagyobb sikert a malom és a macskabölcső aratták, de volt még lehetőség abroncshajtás, bakugrás, ugróiskola, kapózás és snúrozás kipróbálására is. A gyerekek nagyon élvezték és megtapasztalhatták, hogy milyen egyszerű dolgokkal is milyen önfeledten és örömmel lehet játszani. A kiskuktaszakkör is részt vett a projekthét programjában. Az 5. osztályosok felnőtt irányítás mellett, önállóan végezték a munkafolyamatokat, hogy elkészüljön a finom krumplis flekni.

A felső tagozatos gyerekekkel megismertettük a pennával való írás szépségeit. Nagyon tetszett nekik ez a feladat, pedig csak a nevüket kellett leírni. Többen is voltak, akik újra kipróbálták a pennázást, nem csak írtak, hanem rajzokat is készítettek.

Projekthetünk keretén belül, csütörtök délután, kézműves-foglalkozást tartottunk az alsó tagozatos gyerekeknek az aulában. Régi játékokat, pörgettyűt, brúgattyút, fonalból babát, a sváb hagyományok ápolásaként kéfestő terítőt készíthettek, illetve kékfestő ruhába öltöztetett babát is színezhettek az érdeklődő kisdiákok. Mindenki haza is vihette a saját maga készített játékokat, terítőket.

Figura Ede és előadóművész-társa már nem először járt nálunk. Szórakoztató, zenés kétnyelvű mesejátékát most is nagyon élvezték a gyerekek.

Az iskolai szintű események mellett az osztályközösségek osztályfőnökei segítségével még más programokat is szerveztek: meghívtak nagyszülőket, és interjút készítettek velük, akik a saját élményeikre visszaemlékezve meséltek a régi iskolai életről.

Tanulmányi séta keretében felkeresték az osztályok az egykori iskolaépületek helyszíneit, a mai iskolánk elődeit.

Kipróbálták osztálykeretben a német gót betűs írást. A „Frak­turschrift” betűivel írtak le iskolával, tanulással kapcsolatos kifejezéseket, német közmondásokat.

Verseket, fogalmazásokat írtak németül az erre vállalkozó diákok, álmaik iskolájáról. Majd a Meine Traumschule témát rajzban is megjelenítették. Nagyon sok szép írásbeli és rajzos munka készült a gyerekektől.

A projekthét első napján egy kiállítást állítottunk össze, régi fényképekből a mi iskolánkról: Alte Fotos über unsere Schule. A befejező pénteki napon a kiállítás kibővült az „álomiskola” verseivel, fogalmazásaival, rajzaival és gótírásos munkákkal.

A hagyományos nemzetiségi délutánt, nem külön hétvégén, hanem a projekthetünk 3 napos délutáni programjaként láthatták a szülők, nagyszülők és a meghívott vendégek. Iskolai tánccsoportunk, az 5.b, 5.c, 6.a, 6.b, 7.a és a 7.b osztályok nemzetiségi tánccal léptek fel. Színvonalas, látványos műsorral készültek, a nemzetiségi kultúra minden műfaját képviselve az 1.a, 1.b, 2.a, 2.b, 3.a, 3.b osztályok, valamint az 5. 6. 7. évfolyam németes csoportjai, jelenetek, mesejátékok, verses-zenés összeállítások, táncok, hagyományok bemutatásával, sváb versek előadásával. Szép dallamok, énekek csendültek fel az egyéni énekesek, az 5.c osztály, valamint az iskolai énekkar előadásában. A zeneiskola ígéretes zenészei a Junge Musikanten kvartett a sváb polkák, keringők előadásával nagy sikert aratott.

Ismét sikeres, tartalmas és sokféle programmal teli volt a projekthetünk. Tanulóink más módszerekkel és más környezetben gazdagíthatták ismereteiket és jól érezték magukat. Köszönet minden kollégának az ötletekért, a szervező és segítő munkáért.

Német Munkaközösség